Ergoterapie v domácím prostředí

14.12.2022

Náměty na ergoterapeutické aktivity v domácím prostředí:

Oblast hrubé motoriky:

  • plazení;
  • lezení po čtyřech;
  • lezení po čtyřech kolena nad zemí stále propnutá;
  • Výdrž ve vzporu klečmo;
  • válení sudů po (nakloněné) rovině;
  • stoj na jedné noze;
  • prolézání tunelem;
  • podlézání/ přelézání překážek;
  • házení/chytání míče;
  • házení/chytání míče z pozice sedu/ lehu na balanční ploše;
  • skákání na místě snožmo;
  • skákání na trampolíně/měkké matraci;
  • chůze po laně/kladině;
  • chůze pozpátku;
  • kopání do míče z pozice sedu/stoje;
  • přenášení předmětů z místa na místo;
  • masáž celého těla míčkem s výstupky/molitanovým míčkem;
  • chůze po nakloněné rovině;
  • lezení po žebřinách/žebříku;
  • provádění aktivit z oblasti jemné motoriky s využitím balančních ploch (bosu, gymnastický míč,...);
  • provádění aktivit z oblasti jemné motoriky z různých pozic (leh, sed, stoj,..);
  • přemisťování předmětů z místa na místo pomocí dolních končetin;
  • uklízení kostek do krabice chodidly (kostky);
  • sbírání  drobných předmětů chodidly (brčka, tužky, kameny,...);
  • knihovna cviků;

Oromotorika

  • bublifuk;
  • pískání na píšťalku;
  • pití brčkem;
  • bublání brčkem do vody;
  • foukací fixy;
  • foukací fotbal - snažíme se odfouknout míč zmuchlanou kouli z papíru) na stanu protihráče;
  • přemisťování  kousku papíru z místa na místo pomocí přisátí brčkem;

Grafomotorika

  • kreslení/psaní do mouky/písku;
  • využití ergonomického psacího náčiní;
  • nástavec na tužku kulatého tvaru lze efektivně nahradit užitím pěnového tenisového míčku/ houbičky na nádobí, do něhož vytvoříme otvor pro psací náčiní;
  • obtisk dlaně/ prstů do mouky/písku;
  • puntíkování řádku/sloupce do do mouky/písku/modelíny;

Jemná motorika

  • mačkání molitanového míčku jednotlivými prsty ruky;
  • mačkání masážního míčku dlaní ruky;
  • stlačování posilovacího kolečka dlaní/prsty ruky;
  • třídění materiálu do nádob;
  • hledání předmětů v mouce/písku/vodě lžící/odměrkou/rukou;
  • přelévání vody z nádoby do nádoby;
  • sluchové pexeso;
  • hmatové pexeso;
  • čichové pexeso;
  • rozeznávání potravin;
  • běh prstů;
  • dotknutí prstů ruky palcem;
  • dotknutí jednotlivých prstů ruky palcem;
  • krájení modelíny;
  • navlékání korálků;
  • puzzle;
  • provádění aktivit z oblasti jemné motoriky z různých pozic (leh, sed, stoj,..);
  • provádění aktivit z oblasti jemné motoriky s využitím balančních ploch (bosu, gymnastický míč,...);
  • vyšívání;
  • tvorba z plastelíny;
  • kreslení temperami/vodovkami;
  • kreslení různými pomůckami (špejle, štětec, houba na nádobí,..);
  • hra na jednoduchý hudební nástroj;
  • tleskání na různé části těla;
  • nácvik solení;
  • nácvik stříhání papíru;
  • trhání papíru;
  • práce s keramikou;
  • nácvik lepení;
  • práce s těstem;


© Metodika vzdělání dětí s mozkovou obrnou pro učitele MŠ v inkluzi.
 Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky